Dit evenement had tot doel aan te tonen hoe de spelers uit de collaboratieve economie de burgers nieuwe alternatieven voor hun verplaatsingen kunnen aanreiken en op die manier kunnen bijdragen tot de verbetering van de stadsmobiliteit en het terugdringen van de congestie in de steden. De dienstverleners inzake autodelen zoals BlaBlaCar, Drivy, Zipcar en DriveNow kwamen om beurten aan het woord om met de cijfers in de hand aan te tonen hoe de verhoging van het gebruik van hun diensten een positieve impact had op het ontwarren van de Brusselse verkeersknoop. Wanneer men weet dat in België een voertuig slechts voor 7% van de tijd gebruikt wordt, begrijpt men dat het begrip ‘auto-delen’ zinvol is in een land dat tot de meest filegevoelige van Europa behoort.

 

Ideeën om de congestie in Brussel tegen te gaan

Het Blablacar concept is gebaseerd op de optimalisering van de benuttingsgraad van voertuigen door ervoor te zorgen dat meerdere personen hun trajecten (en dus ook de kosten die met deze trajecten verbonden zijn) delen. Dit concept zou vooral interessant zijn voor verplaatsingen over lange afstand (330 km gemiddeld per traject). DriveNow en Zipcar willen van hun kant daarentegen autodeeloplossingen aanbieden voor verplaatsingen in de stad. DriveNow, dat eind juni gelanceerd werd, is een gemeenschappelijk initiatief van BMW en Sixt, dat 6 maanden later meer dan 5.000 gebruikers in België telt. De afstand van het gemiddelde traject ligt tussen 8 en 14 kilometer voor een gebruikstijd die van 20 tot 40 minuten kan gaan. De balans bij Zipcar, dat in Brussel een vloot Peugeots heeft ontplooid en dat zijn platform beschouwd als de ideale combinatie met andere gemeenschappelijke transportmiddelen zoals het openbaar vervoer, is ongeveer gelijklopend.

Het ‘business model’ van Drivy is dan weer gevoelig anders, aangezien het particulieren de kans biedt hun voertuig te huur aan te bieden wanneer zij het niet gebruiken. Een bijzonder eenvoudig te gebruiken app orkestreert het geheel van de transactie tussen de eigenaar en de huurder. Drivy telt vandaag meer dan een miljoen leden en een vloot van 40.000 voertuigen, die verdeeld zijn over 5 Europese landen.

Dimitri Strobbe, de Adviseur van de Brusselse minister voor Mobiliteit Pascal Smet, ging, geconfronteerd met deze initiatieven, die allemaal berusten op het principe dat eigendom van een voertuig steeds meer plaats maakt voor gebruik, dieper in op de projecten die binnenkort uit de hoge hoed van zijn minister getoverd zullen worden. “De Brusselse regering wil de impact van het gebruik van de auto in Brussel verminderen en het autodelen zal in die zin zeker de kans bieden om de miljoenen kilometers die in de stad afgelegd worden te verminderen. U moet weten dat er dagelijks meer dan 225.000 auto’s met pendelaars de stad binnenrijden. Naast de investeringen in het aanbod aan openbaar vervoer – bus / tram / metro – leggen we momenteel 80 km fietswegen aan in en rond Brussel. En er is ook nog de installatie van 200 elektrische laadpalen tegen 2020, die de bedrijven rond deze tafel de kans zou moeten bieden om hun elektrisch aanbod nog verder uit te breiden.”

Zoals u ziet is er aan initiatieven geen gebrek en lijkt ook de politieke wil aanwezig, maar we weten allemaal dat tussen ideeën en acties nog verkiezingen moeten plaatsvinden, die alles op de helling zouden kunnen zetten…